Tips og triks

Matpakketips til nytt skoleår!

 

Gleder du deg til lunsj, men så kommer du på at det bare er de samme tørre brødskivene du hadde i går og forrige uke også?

 

Her kommer noen forslag til hvordan du kan variere matpakken – og at det er sunt og næringsrikt er vel heller ikke å forakte!

1. Proteinbrød med gojibær (eller ikke…)

 

Proteinbrød-oppskrift.png

 

Har du prøvd å bake dette brødet? Det er superenkelt å røre sammen og kan settes rett i ovnen, da det ikke trenger heving. Bær, frø og nøtter tilsetter du i forhold til hva du har og hva du liker.

 

Kjøl ned brødet på rist, skjær i skiver og legg i fryseren. Da er det enkelt å ta ut akkurat så mye du trenger, så slipper du å kaste tørt brød.

 

Legg pålegg og ev. grønnsaker på de frosne skivene, så tiner de i matboksen eller -pakken til du skal spise dem og blir som ferske!

 

Hvis du ikke har tid til å lage brød er det andre (enda lettere!) sunne alternativer du kan prøve. Hva med fiberknekkebrød eller havre klibrød?

 

 

2. En neve nøtter

 

Nyheter_matpakketips_nøtter.png

 

Nøtter er en av de mest næringsrike matvarene du kan spise. De er full av sunne fettsyrer, men også rike på proteiner, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter - som er veldig viktig for dem som konsentrerer seg på jobb eller i klasserommet.  

 

En håndfull av dine favorittnøtter – gjerne usaltede – tilsettes litt tørket frukt (f.eks. rosiner, trane- eller gojibær). Du kan også brekke opp en rute mørk sjokolade (min. 70%) – med eller uten sukker – og blande inn. Da får du samtidig litt antioksidanter og tilfredsstilt søtsuget.

 

 

3. Frukt eller grønnsaker

 

Nyheter_matpakketips_frukt.png

 

Banan eller pære, gulrot eller sukkererter – valget er ditt. Kutt gjerne i biter og lag en liten frukt- eller grønnsaksblanding, som kan være lettere og mer fristende å spise enn en hel frukt/grønnsak.

 

 

På vei hjem…

 

Litt for lenge til middag? Det er alltid greit med litt ekstra energi i vesken eller ranselen.

 

Fyll en liten boks med lokk med f.eks.:

Skriv ut tips og triks