Tips & triks

Matpakketips til nytt skoleår!

Matpakketips til nytt skoleår!

Gleder du deg til lunsj, men så kommer du på at det bare er de samme tørre brødskivene du hadde i går og forrige uke også?

Her kommer noen forslag til hvordan du kan variere matpakken – og at det er sunt og næringsrikt er vel heller ikke å forakte! 

1. Proteinbrød med gojibær

1. Proteinbrød med gojibær (eller ikke…)

Har du prøvd å bake dette brødet? Det er superenkelt å røre sammen og kan settes rett i ovnen, da det ikke trenger heving. Bær, frø og nøtter tilsetter du i forhold til hva du har og hva du liker.

Kjøl ned brødet på rist, skjær i skiver og legg i fryseren. Da er det enkelt å ta ut akkurat så mye du trenger, så slipper du å kaste tørt brød.

Legg pålegg og ev. grønnsaker på de frosne skivene, så tiner de i matboksen eller -pakken til du skal spise dem og blir som ferske!

Hvis du ikke har tid til å lage brød er det andre (enda lettere!) sunne alternativer du kan prøve. Hva med knekkebrød proppfull av frø eller havre klibrød?

Solsikkerundstykker

2. Lavkarbo solsikkerundstykker på 45 minutter

Denne oppskriften gir deilige glutenfrie rundstykker som er rik på protein og fiber. Oppskrift finner du her.

Nøtter

3. En neve nøtter med tørket frukt

Nøtter er en av de mest næringsrike matvarene du kan spise. De er full av sunne fettsyrer, men også rike på proteiner, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter – som er veldig viktig for dem som konsentrerer seg på jobb eller i klasserommet.  

En håndfull av dine favorittnøtter – gjerne usaltede – tilsettes litt tørket frukt (f.eks. rosiner, trane- eller gojibær). Du kan også brekke opp en rute mørk sjokolade (min. 70%) – med eller uten sukker – og blande inn. Da får du samtidig litt antioksidanter og tilfredsstilt søtsuget.

Matpakketips til nytt skoleår!

4. Frukt eller grønnsaker

Banan eller pære, gulrot eller sukkererter – valget er ditt. Kutt gjerne i biter og lag en liten frukt- eller grønnsaksblanding, som kan være lettere og mer fristende å spise enn en hel frukt/grønnsak.

På vei hjem…

Litt for lenge til middag? Det er alltid greit med litt ekstra energi i vesken eller ranselen.

Fyll en liten boks med lokk med f.eks.:

Energikuler med kokos og havre
Energikuler med kokos og havre
Energikuler med mandler og kakao
Energikuler med mandler og kakao