Tips & triks

Proteinguide: Alt du må vite proteinpulver

Proteinpulver er et populært treningstilskudd blant dem som trener styrke. Pulveret blandes vanligvis ut med vann eller melk, og inntas gjerne før eller etter trening. Proteiner er kjent som kroppens byggesteiner, og er helt nødvendige for en rekke biologiske prosesser. På samme måte som molekyler er bygget opp av flere atomer, er proteiner bygget opp av flere aminosyrer.

Her kan du lese 4 fordeler med proteinpulver

1. Det er svært proteinrikt. Proteinpulver gir deg en stor mengde konsentrerte proteiner uten at du må lage et eneste måltid. Det er et livsviktig næringsstoff som bidrar i mange av kroppens prosesser. Behovet for protein øker i takt med treningsmengden. Jo mer du trener jo mer proteiner trenger kroppen din.

Bakes oats
Proteinrik baked oats med sjokolade
Protein pannekaker
Proteinrike frokostpannekaker

2. Proteinpulver er et svært tilgjengelig produkt å ta med seg hvis man er på farten. Så lenge du har en shaker kan du enkelt lage deg en restitusjonsshake etter trening eller mellommåltid. Med produktene får du antall porsjon og næringsinnhold slik at du enkelt kan styre næringsinntaket ditt.

3. Hvis man ønsker å få i seg mer proteiner trenger man ikke gå for det vanlige proteinpulveret, det finnes mange andre alternative proteinkilder. En av de mest vanlige proteinvariantene er laget med myse og kasein, men det finner også proteinpulver som for eksempel er laget av egg, hemp eller soya.

Proteinkjeks
Sunne proteincookies
Protein flapjacks
Proteinrike og sunne flapjacks

4. Det er også mange som forbinder proteinpulver med en proteinshake. Det smarte med proteinpulver er at det også kan brukes til å øke proteininnholdet i for eksempel bakst og kaker, pannekaker og lignende. Prøv litt vaniljeprotein i pannekakerøren eller litt jordbærprotein neste gang du lager smoothie!

Fiber- og proteinrik sjokolade smoothiebowl
Fiber- og proteinrik sjokolade smoothiebowl
Proteinrik sjokolademilkshake