Tips & triks

Alt du trenger å vite om mineralet jod

Jod er et viktig mineral som er nødvendig for at kroppen skal produsere tilstrekkelig med stoffskiftehormoner, samt forbrenning av energi.

Kroppen produserer ikke mineralet selv, det vil si at vi er avhengig av å få jod gjennom kostholdet. Det er lite matvarer i det norske kostholdet som inneholder jod men hvit fisk og meieriprodukter er hvor nordmenn får mest inntak fra.

Mineralet jod er spesielt viktig i forbindelse med svangerskap og amming da det kan påvirke fosteret. I Norge sees alvorlig jodmangel svært sjeldent, men de fleste har nytte av å spise hvit fisk litt oftere eller ha et tilskudd av jod. 

Mineralet jod

Hva er funksjonen til jod?

Jod har en rekke ulike viktige oppgaver i kroppen, og bidrar til:

  • normal kognitiv funksjon
  • normal energiomsetning
  • nervesystemets normale funksjon
  • å opprettholde normal hud
  • normal produksjon av skjoldbruskhormoner og skjoldbruskkjertelens normale funksjon

Hva er anbefalt daglig inntak av mineralet jod?

Barn:

  • 1 – 2 år: 70 μg
  • 2 – 5 år: 90 μg
  • 6-9 år: 120 μg

Menn:

  • 10-75 + år: 150 μg

Kvinner:

  • 10-75+: 150 μg
  • Gravide: 175 μg
  • Ammende: 200 μg

Jod og graviditet

Jod er svært viktig i forbindelse med svangerskap og amming, og mangel på jod kan være spesielt alvorlig hos gravide. Jodmangel i graviditet, selv mild til moderat mangel, kan påvirke den kognitive utviklingen hos barn og barnet kan ha en økt risiko for forsinket språkutvikling.

Det er viktig at mor har tilstrekkelig med jod før svangerskapet begynner. Om mor spiser lite fisk og melk kan det være aktuelt å vurdere et tilskudd av jod og folat. (Folat er en viktig byggestein også for fosteret.)

Mineralet jod

Kilder til jod

Jod dannes ikke i kroppen og må derfor tilføres via mat og drikke. I det norske kostholdet er det få matvarer med jodinnhold. Rundt 60 – 80% kommer fra meieriprodukter, mens resten kommer hovedsakelig fra fisk og skalldyr. 

Når det gjelder fisk er det magre typer som inneholder mest jod. Fet fisk som laks, ørret og makrell inneholder mye mindre jod.

Mat og drikkevarer med jod:

  • Brunost
  • Egg
  • Hvit fisk
  • Plantedrikker beriket med jod
  • Salt beriket med jod
  • Tang og tare (vær forsiktig med dosering!)
  • Yoghurt

Innhold av jod i matvarer:

  • Torsk: 279 mikrogram per 100 gram
  • Sei: 272 mikrogram per 100 gram
  • Lyr: 696 mikrogram per 100 gram
  • Melk, syrnede melkeprodukter, yoghurt, kesam, cottage cheese: cirka 15 mikrogram per 100 gram
  • Brunost, lettere: 200 mikrogram per 100 gram
  • Noen plantedrikker: 16 mikrogram per 100 gram
  • Egg: 35 mikrogram per 100 gram
  • Salt med jod: 500 mikrogram per 100 gram

Tall hentet fra Helse Norge.

Jod og atombomber

Er du under 40 år, gravid, ammende eller har hjemmeboende barn anbefaler Direktoratet å ha jodtabletter (Jodix) hjemme i tilfelle atomulykker. Disse tablettene inneholder høye doser jod og må ikke forveksles med jod kosttilskudd. Jodtabletter skal kun tas etter råd fra myndighetene. 

Du finner mer informasjon om jodtabletter og atomberedskap her: https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter 

Hva skjer ved jodmangel?

Alvorlig jodmangel er ikke vanlig i Norge, men det er mange nordmenn som ikke får i seg tilstrekkelig med jod via kosten. Jodmangel ses oftere hos kvinner enn menn. 

Jodmangel er alvorlig i gravide og ammende kvinner, siden det påvirker stoffhormonene som er nødvendig i utviklingen av nervesystemet hos fosteret og små barn, samt for normal vekst. 

Jordmangel i voksne kan gi lavt stoffskifte og struma. Det kan også ha andre symptomer inkludert depresjon, konsentrasjonsvansker, vektøkning og tretthet. 

Hvem trenger tilskudd av mineralet jod?

Et sunt og variert kosthold med fisk 2 – 3 ganger i uken og daglig inntak av melkeprodukter pleier å gi nok inntak av jod. Det er noen grupper som er mer utsatt for jodmangel enn andre og dette inkluderer jenter i ungdomsålder, kvinner i fertil alder, gravide og ammende, personer med lavt inntak av meieriprodukter (som regel av laktoseintoleranse og matallergi), samt vegetarianere/veganere.  

Jod fåes i kapsler, tabletter og i flytende form. Det er også mange multimineral-produkter tilgjengelig om du ønsker tilskudd av andre mineraler/vitaminer og. 

Se vårt store utvalg jod-produkter her.

  • Now kelp 325 mcg 250 kaps

    Now kelp 325 mcg jod 250 kaps

    Kelp er en naturlig kilde til jod og er et…

    kr 299,-

    Over 5 på nettlager

    På lager i 11 butikker

    Kjøp
    Legg til ønskeliste
  • Solaray kelp 45 mg 90 tabletter

    Solaray kelp 45 mg 90 tabletter

    Naturlig kilde til jod. NB: Produkter skal ikke benyttes ifm…

    kr 185,-

    Over 5 på nettlager

    På lager i 11 butikker

    Kjøp
    Legg til ønskeliste
  • Lectinect naturlig jod 60 tabs

    Lectinect Naturlig Jod inneholder jod fra tang, høstet fra det…

    kr 349,-

    Over 5 på nettlager

    På lager i 10 butikker

    Kjøp
    Legg til ønskeliste
  • Flytende ionisk jod med selen 30 ml

    Flytende ionisk jod med selen er viktig for et normalt…

    kr 219,-

    Over 5 på nettlager

    På lager i 14 butikker

    Kjøp
    Legg til ønskeliste
Kilder:

Folkehelseinstituttet (2018). Fakta om jod.

Helse Norge (2021). Viktig å få nok jod.

Helsedirektoratet (2012). Anbefalinger om kosthold, IS–2170 ernæring og fysisk aktivitet.

Helsedirektoratet (2019). Næringsstoffer.

Helsedirektoratet (2016). Risiko for jodmange i Norgel. Opplysningskontoret for Meieriprodukter. Hvordan får jeg nok jod?