Tips & triks

Alt du trenger å vite om Vitamin C

Vitamin C, også kjent som askorbinsyre, er en viktig antioksidant. Vitaminet er viktig for kroppens immunforsvar, samt beskyttelse mot virus og bakterier. Et sunt og variert kosthold vil stort sett ikke dekke hele dagsbehovet av vitamin C, så påfyll er gunstig.

Hva er et vannløselig vitamin?

Vitamin B og C er vannløselige, som betyr at de ikke lagres på samme måte som fettløselige vitaminer (vitamin A, D, E og K). Vannløselige vitaminer skilles raskt ut av kroppen og dermed kan daglig tilførsel være nødvendig. 

Hva er funksjonen til vitamin c?

Vitamin C har en rekke ulike viktige oppgaver i kroppen, og bidrar til:

  • å opprettholde immunsystemets normale funksjon, under og etter intens fysisk trening
  • normal energiomsetning
  • nervesystemets normale funksjon
  • å beskytte cellene mot oksidativt stress
  • å redusere tretthet og utmattelse
  • økt opptak av jern
  • normalt opptak av kalsium og fosfor
  • normale kalsiumnivåer i blodet
  • normal kollagendannelse som har betydning for:
    • blodkarenes normale funksjon 
    • knoklenes normale funksjon
    • bruskens normale funksjon
    • tannkjøttets normale funksjon 
    • tennenes normale funksjon 
    • hudens normale funksjon

Hva er anbefalt daglig inntak av vitamin c?

Under finner du oversikt over anbefalt daglig inntak av Vitamin C.

Barn:

  • 1 – 2 år 25 mg
  • 2 – 5 år 30 mg
  • 6 – 9 år 40 mg

Menn

  • 10 – 13 år 50 mg
  • Over 13 år 75 mg

Kvinne

  • 10 – 13 år 50 mg
  • Over 13 år 75 mg
  • Gravide 85 mg
  • Ammende 100 mg

Kilder til Vitamin C

Det er mange kilder til å få i seg vitamin C gjennom kosten men vær obs på at C-vitamin kan ødelegges lett ved koking. For å bevare mest mulig c-vitamininnhold bør grønnsaker ikke kokes for mye så bruk gjerne lite kokevann eller forbered via dampkoking.

  • Bær og frukt
    • Appelsin
    • Kiwi
    • Jordbær
    • Sitrusfrukter
  • Grønnsaker
    • Brokkoli
    • Kålrot
    • Paprika
    • Poteter
    • Spinat
    • Tomat

Hvem trenger Vitamin C-tilskudd?

Et sunt og variert kosthold med mye frukt og grønnsaker inneholder stort sett nok anbefalt daglig vitamin C.  Mangel kan forekomme hos personer med lavt eller mangelfullt kosthold, personer med visse sykdommer som magesår, samt personer som røyker eller med høyt alkoholforbruk.

Vitamin C finnes i alt fra kapsler til tabletter til vitamingummi. Det er uendelig med produkter for deg å velge mellom og i ulike styrker. Husk at C vitamin er vannløselig som betyr at det ikke lagret i kroppen, så selvom du tar en høyere dose så vil ikke kroppen beholde det som går utover behovet.

Kilder:

Helsedirektoratet (2012). Anbefalinger om kosthold, IS–2170 ernæring og fysisk aktivitet.

Helsedirektoratet (2019). Næringsstoffer.

Norsk legemiddelhåndbok (2017). Vitamin C.