Tips og triks

Slik spiser du mer plantebasert | Kjøttfrie tips & oppskrifter

 

Stadig flere av oss ønsker å spise litt mer plantebasert mat eller prøver å ha noen kjøttfrie måltider i hverdagen. Å spise litt mindre kjøtt er bra både for helsen og miljøet.

 

Om du kjenner deg selv igjen, men er litt usikker på hvilke vegetarianske og veganske alternativer som fins, er det bare å fortsette og lese. Å spise litt mer plantebasert skal ikke være vanskelig!

 

Her kommer noen tips for å gjøre det enklere.

Plantebaserte alternativer til hverdagsprodukter

 

Det finnes et bredt spekter med produkter som erstatter de daglige produktene de fleste av oss konsumerer. Hva med å prøve et vegetariansk eller vegansk alternativ neste gang du går tom og skal handle?

 

  • Egg: Egg er en hovedingrediens som er vanskelig å komme unna, spesielt om du er glad i å bake. Det finnes flere eggerstattere men du kan også lage din egen:
    • Malte linfrø blandet med varmt vann. Du trenger cirka 1 ss malte linfrø og 3 ss vann som er tilsvarende 1 egg.
    • Banan er et supert alternativ. Det gjør baksten saftig, søt og binder kaker naturlig sammen. 
    • Kokos- eller soyayoghurt

 

  • Kjøtt: Om du ønsker et "kjøtt-element" i måltidet er det flere alternativer f.eks tofusoyabiter, bønnerlinser. Å spise kjøttfritt betyr ikke at du ikke kan spise dine favorittmåltider, men bare at du finner en plantebasert twist. Hva med saftige veggie-burgere, eller falafel-salat? Om du ønsker noe som er raskt å tilberede kommer det stadig større utvalg av veganske alternativer til pølser, pålegg, burgere og kjøtt i matbutikken.

 

  • Melk: Det er ingen stor nyhet at det finnes flere alternativer til kumelk: kokos-, havre-, mandel-, soya- og rismelk. Det er smak og behag, men som regel er kokosmelk litt tykkere på konsistens og passer best til gryteretter og grøt. Ellers kan du prøve deg fram til du finner smaken som passer deg best.

 

  • Ost: Vegetariansk/vegansk ost er som oftest laget med kokos som hovedingrediens, men det finnes mange varianter som smaker og smelter slik "vanlig" ost gjør. Violife-serien har oster til alt du kan ønske deg - alt fra kremost til brødskiven til revet pizzaost! Om du vil prøve noe annet har vi en fantastisk serie med "gjør-det-selv" sett fra Mad Millie, der du kan lage en rekke gourmetoster (alt fra feta, halloumi, mozzarella) fra bunn av uten kompliserte oppskrifter og kjøkkenutstyr. 

 

  • Smør: Det fins flere veganske alternativer til smør. Du har sikkert olje i hus - dette er ikke helt det samme, men kan godt brukes til steking. Ellers er en av våre bestselgende alternativer i denne kategorien fra Berit Nordstrand: en flytende smøremyk rapskokos som egner seg perfekt til både steking og baking.

 

 

Plantebaserte oppskrifter:

 

Plantebasert_784x500.png

 

Plantebasert frokoster

 

Frokost er ikke det vanskeligste måltidet å gjøre om til plantebasert. Som regel blir det melk, smør og pålegg som må erstattes.

 

Vi er i alle fall store fans av chiagrøt, så det anbefaler vi på det sterkeste! Her er to av vår favorittoppskrifter:

 

 

Eller hva med:

 

 

 

Plantebasert_784x5002.png

 

Plantebasert middager

 

 

 

Plantebasert_784x5003.png

 

Plantebaserte snacks

 

 

 

 

Nyhetsbrev_påmelding_392x200.jpg

Skriv ut tips og triks