Tips og triks

Fem tips for å redusere sukkerinntaket

 

Blitt litt mye av det gode i det siste? 

 

Hvis du har lyst å kutte litt ned på sukker, men er usikker på hvilke forandringer du kan gjøre, er det bare å fortsette og lese.

Usikker på hva “godt” sukker og “dårlig” sukker er?

 

Ikke alt sukker er dårlig for kroppen, for eksempel sukker som finnes naturlig i en mengde matvarer som frukt, grønnsaker, bønner, nøtter og fullkorn. Naturlig sukker er fullt av vitaminer, mineraler, protein og fiber. Tilstedeværelsen av fiber utgjør en betydelig forskjell fordi den senker sukkeropptaket, noe som påvirker blodsukkeret.

 

Men hva med sukkeret som ikke er så bra? Tilsatt sukker er betraktet som “dårlig sukker” på grunn av at det gir energi i form av kalorier og lite annet. Selv for dem av oss som følger med på ingrediensene i det vi kjøper, kan det være vanskelig å vite hva som faktisk er bra og hva som kanskje ikke er så bra.

 

Her har vi samlet noen tips for deg.

 

 

  1. Tenk over hva du drikker

 

Det er lett å glemme sukkerinnholdet i drikkevarer. Kanskje du drikker et glass juice til frokost, et kaldt glass brus til lunsj eller en kopp kaffe søtet med et par sukkerbiter om ettermiddagen. Tenker du på hvor mye sukker det er i dette? I gjennomsnitt så inneholder et glass appelsinjuice så mye som 10 sukkerbiter. Hvis du drikker det hver morgen, er det kanskje på tide å bytte ut med noe som har litt mindre sukker!

 

Du vet sikkert at vann er det beste alternativet - men det er jo godt med noe annet innimellom.  Har du prøvd noen av disse sunnere drikkene?

 

  • Kombucha: Kombucha er en boblende drikk laget av te som har blitt gjæret. Det inneholder aktive kulturer, som yoghurt og syrer som bidrar til å balansere fordøyelsessystemet (pH). Sammenlignet med brus så er det ingen tvil om at kombucha er et sunnere valg, med 12 - 25% av sukkeret i en vanlig brus. 

 

  • Te: Te finnes i hundrevis av smaker, så du er garantert å finne noe du liker. Vi elsker Pukka te som har smaker perfekt til enhver anledning.

 

  • Kokosvann: Kokosvann inneholder verdifulle mineraler og vitaminer. Kokosvann er ideelt under trening som et alternativ til sportsdrikker, da det er fullt av elektrolytter. Uten tilsatte konserveringsmidler og kunstige smakstilsetninger, og laget av organiske kokosnøtter, får du i deg alt det gode på færre kalorier.

 

  1. Ut med raffinert sukker, inn med naturlige søtningsmidler

 

Hvis du er glad i å lage mat eller bake, så kan du lett bytte ut raffinert sukker med andre søtningsmidler, for eksempel rå honning, stevia, dadler eller sirup. Frukt er også et fantastisk søtningsmiddel i baking eller matlaging, enten fersk, bakt eller most.

 

Vi er store fans av naturlig søtning, og du kan finne mange herlige oppskrifter på bloggen vår. Hva med lime og kokosnøtt energikuler som er søtet av dadler eller avokado ispinner søtet med agavesirup?

 

  1. Se på næringsinformasjonen på sauser og lettlagde måltid

 

Av og til er det greit å lage rask middag - men ser du på ingrediensene når du plukker opp ferdiglagde pastasauser for eksempel? Pastasaus og gryteretter blir mye sunnere - og smaker bedre - om du lager det selv med ferske ingredienser. Det kan høres tidkrevende ut, men lag en stor porsjon når du først er i gang, og legg det du ikke bruker i fryseren klar til en annen middag.

 

  1. Spis mer protein og fett

 

For å minimere stigningen av blodsukkeret, kan du fokusere på å spise protein, sunt fett og fiber. Ikke bare holder det deg mett lengre, men det bidrar til å redusere sukkerhungeren. Til frokost kan du ta mandler på havregrynsgrøten, spise hardkokt egg på brødskivene eller ost og peanøttsmør med eplet ditt.

 

  1. Velg sunnere godbiter

 

Om du foretrekker dessert etter middagen eller noe å knaske på mens du ser på film, er det mange sunnere alternativer en lørdagsgodteriet. Prøv Cavalier sjokolade uten tilsatt sukker eller hjemmelaget popkorn, der du reduserer saltmengden. Slik sparer du både på sukker- og saltinntaket.

Skriv ut tips og triks