Tips og triks

10 måter å bruke chiafrø på

Vet du hvorfor disse frøene er så sunne? Først og fremst inneholder chiafrø lite kalorier og godt med fiber som gjør at du holder lenger på metthetsfølelsen. I tillegg er disse «superfrøene» svært rik på omega-3 og 6 fettsyrer. Her får du ti lure måter å tilføre chiafrø til kostholdet ditt.

Spis dem slik de er
Frøene kan spises som de er eller du kan spire dem. Det beste er å knuse/male frøene så mye som mulig for å få best tilgang til det sunne fettet.

I yoghurt eller frokostblanding
Dryss gjerne chiafrø over yoghurt, frokostblandinger eller tilsett dem i smoothies for et mer fiberrikt måltid.

Lag chiapudding
Lag chipadudding som et sunnere dessert alternativ, men den gjør seg også bra som en frisk frokost. Til en person trenger du 2 ss chiafrø, 100 ml væske (kokosmelk smaker himmelsk), agavesirup etter smak. Topp det hele med noen friske bær!

Knekkebrød og brød
Chiafrø egner seg utmerket i knekkebrød, brød og andre bakverk. De kraftfulle frøene tilfører ekstra næringsstoffer, men gjør også at baksten holder seg fersk og saftig lengre. I tillegg til høyt fiberinnhold får også baksten en lavere glykemisk indeks.

Kjøleskapsgrøt
Over-natten-grøt eller kjøleskapsgrøt lager så og si seg selv, lag den på kvelden og den er klar til servering dagen etter.

Tykningsmiddel
Bruk chiafrø til å tykne alt fra smoothies, grøt, supper og sauser. Lager du fiskekaker eller kjøttboller kan du bruke chiafrø som tykningsmiddel.

Erstatning for egg
Tåler du ikke egg? Fortvil ikke. Chiafrø binder seg lett til vann og kan derfor bruke som bindemiddel og erstatning for eggehvite. Bruk ca. 1 ss finmalt chiafrø og 3 ss vann per. egg.

Syltetøy
Lag marmelade ved å tilsette ønsket bær/frukt (250g), 2 ss chiafrø og tilsett agavesirup etter smak. Kok opp bærene og agavesirupen. Rør om og la det koke i 3 minutter. Ha chiafrøene i til slutt. La marmeladen stå kaldt i minst en time før servering.

Mot treg eller løs mage
Sidene frøene trekker til seg væske vil det være en fordel ved løs mage samtidig som den trigger peristaltiske sammentrekninger slik at frøene vil drive tarminnholdet videre om det har stoppet opp.

Til panering
I stedet for brødsmuler kan en blanding av chiafrø, knuste linfrø og ett egg fungere bra! Sunt er det også!

 

 

 

Nyhetsbrev_påmelding_392x200.jpg

Skriv ut tips og triks